5N2A3340

Sokeri, sokeri, sokeri. Kyllä, se on oikeasti haitallista.

Mutta entäs suola, joka edelleen niin monen ruokavaliossa ottaa isonkin osan?

Suolan miettiminen ei ole ollenkaan niin naisellista kuin sokerin, sillä se ei suoranaisesti liity painoon ja makean mässyttämiseen ja iik-niin-söpöihin kuppikakkuihin ja muuhun pinkkiin hörsötykseen, vaan tuntuu kovin äijäjutulta. Nehän niitä eineksiä mättää, eikö? Tai tuo on se perusajatuskuvio, piti paikkansa tai ei.

Sekä miehet että naiset syövät suolaa yli suositusten. Myös naiset. Aikuisten raja olisi 5 grammaa päivässä, mutta miehet syövät sitä 8,9 grammaa ja naiset 6,5 grammaa päivässä.

80 prosenttia suolasta saadaan piilosuolana peruselintarvikkeista, kuten leivästä, lihaleikkeleistä, juustoista, kalavalmisteista ja myös valmisruoista. Vain 20 prosenttia tulee omasta purkista, mistä voi päätellä, että ruokaa tehdään harvoin kotona alusta loppuun saakka.

5N2A3385

Koska suola ei leviä takamukseen vaan kohottaa verenpainetta, altistaa sydän- ja verisuonisairauksille, mahasyövälle ja näiden kautta jopa kuolemalle, päätin seurata omaa ja lapsen suolansyöntiä viikon ajan.

Jos aikuisten raja on 5 grammaa päivässä, alle 2-vuotiaan on vain 0,5 grammaa.

Näin pidät suolapäiväkirjaa:
  1. Keittiövaa’alla saat mitattua ruokasi koon grammalleen. Älä kuitenkaan huoli, jos sellaista ei ole: pakkausmerkintöjen avulla voit laskea annoksesi koon melko helposti. Laske esimerkiksi leivänpalojen määrän mukaan, kuinka paljon yksittäinen pala painaa.
  2. Jos suolan määrää ei ole ilmoitettu pakkauksessa suhteessa sataan grammaan, katso natriumin määrä. Kerro se 2,5:llä, niin saat suolan määrän.
  3. Jos tuotteessa ei lue kumpaakaan, tarkista se verkkopalvelu Finelistä. Se on THL:n ylläpitämä palvelu, josta saa eri ruokien ravintoarvot. Kun tiedät ruoka-aineesi (esimerkiksi leivänpalan) painon, sen suolamäärä on helppo laskea.
  4. Jos et tiedä, miten paljon ruoka-annos (esimerkiksi juustosiivu) painaa, sillekin on olemassa oma verkkopalvelunsa. Siihen pääset Finelin etusivulta.
  5. Päiväkirjan pito on helppoa, kun opit tuttuja ruokia syömällä nopeasti, miten paljon missäkin suosikissasi on suolaa. Näin jokaista annosta ei tarvitse mittailla erikseen.
  6. Jos syöt ravintolassa, kysy rohkeasti annoksen suolamäärä. Heidän ammattitaitoonsa kuuluu tietää se.

Kohta nähdään, miten meille kävi.

Ps. Hästäggää oma kuvasi Instassa #suolapäiväkirja.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone