Tämähän se peruskuvio on: tekisi mieli sportata, mutta joogasalille lähtö vie ihan liian monta tuntia päivästä. Vapaus, joka ennen lasta tarkoitti kuutena tai seitsemänä päivänä omiin mietteisiin ja lootusasentoon vetäytymistä, ei vain ole enää mahdollista – tai ainakaan minä en ole vielä tätä yhtälöä ratkaissut.

Kotona olen yksinkertaisesti liian laiska. Jos joku ei vedä tuntia ja sano, että nyt väännyt tuohon asanaan, istun sohvalla ja vedän tuijottelen ikkunasta ulos. No kai silläkin mielenrauhaa saa.

Mutta kun minä haluaisin myös sen voiman takaisin.

Ipadiin tarjolla on useita jooga-appseja. Ne ovat joko ilmaisia tai ihan parin euron latauksia. Nopeasti kuitenkin päädyn testaamaan kesäkuussa tullutta Yogobe-sovellusta, joka maksaisi 19,99 euroa kuussa mutta jonka saa kolmeksi päiväksi ilmaiseksi kokeiluun.

Yogoben etu on suomalaiset ohjaajat (on tosin ruotsalaisia ja norjalaisiakin). Tuntivalikoimasta voi valita esimerkiksi astangaa, hathaa, vinyasaa. Tunteja voi haarukoida myös sen kautta, mitä aluetta haluaa harjoittaa, esimerkiksi corea tai venytystä.

Ja jotta kiire ei ole tekosyy, tuntien pituudet alkavat viidestä minuutista. Kunnon harjoituksen saa tehtyä puolessatoista tunnissa.

5N2A4925

Helpointa appsin käyttö on, kun sen ohjaa Apple-tv:n kautta televisioon. Silloin voi tuijotella järkevän kokoista ruutua eikä tarvitse tihrustaa, mitäs siellä nyt tehdään. (Lapsi ei myöskään yritä repiä telkkaria seinältä. Tällä kertaa.)

Ohjaajat ovat ihania! Erityisen ihana on Kaisa Kärkkäinen! Miten hän voikaan hymyillä koko ajan jo pelkällä äänellään. Myös Mia Jokiniva on loistava. Puolentoista tunnin harjoite ottaa luulot pois ja palauttaa nöyrän asenteen omaan harjoitukseen. Tämä ei olekaan mitään lällyttelyä, vaan lämpö nousee oikeasti.

5N2A4982 5N2A4988 5N2A4992

Appsi on myös aivan älyttömän helppokäyttöinen. Valitsee vain ristiin rastiin eri tilojen kautta, mitä haluaa.

Jos jotain kehitysehdotusta saisi antaa, äänen kuuluvuutta voisi parantaa. Tiedättehän joogaopettajien perusäänenkorkeuden ja pehmeyden, joka katoaa johonkin telkkarin kaiuttimien ja omien korvieni välillä. Tai sitten se on skidi, joka tunnetusti peittoaa kaiken. Miesohjaajien ääni nimittäin on selkeämpi.

Suomen kielessä tällä ei niin väliä ole, kun liikkeet ovat tuttuja, mutta ruotsalaisissa versioissa haluaisin saada selvää ohjeista katsomatta ruutuun kesken tasapainoa vaativan asanan. Norja menee onneksi siinä missä ruotsikin (ja jos joogaliikkeet ovat tuttuja), ja on myös hiljaisia pätkiä, joissa kansallisuudella ja kielellä ei ole mitään merkitystä.

5N2A4929 5N2A5113

Videopätkiä on palvelussa yli 300, joten tekeminen ei lopu ihan heti kesken. Ja mitä sitten vaikka loppuisi? Onhan tietyissä kouluissa astangatuntikin aina samanlainen. Ja vaikka bikram. Vakiotuntien etuhan on siinä, että omaa kehitystä ja päivän energiaa on helppo vertailla edellisiin. Milloin kompuroi, milloin kuvittelee nousevansa ilmaan ja olevansa maailman vahvin.

Jos samojen tuntien pyöritys alkaa tympiä, tunnin setin voi koota vaikka viiden minuutin erilaisista harjoitteista. Silloin tietenkin rauhan tunne katoaa (no eipä sitä meilläkään tänään ollut), kun iPadia pitää räplätä tietyin väliajoin. Lyhyissä pätkissä on kuitenkin erinomaisia dynaamisia asanoita, joilla hien saa pintaan, joten hengähdystauko voi olla toivottukin.

Miinusta tietenkin on se, että kukaan ei korjaa väärin tehtyä asentoa, kuten tunnilla, mutta eipä sitä korjaisi kukaan, vaikka joogaisin ilman appsiakin. Ohjaaja saa pysymään tunnilla ja luo kokonaisuuden, ja siksi sitä ei kehtaa jättää kesken. Edes digitaalisesti. Ja jos tästä maksaisi säännöllisesti, unohtamiskynnys appsien viidakkoon nousisi reippaasti verrattuna ilmaiseen sovellukseen.

Odotan jo aamua, jolloin saan tehdä tämän hiljaisuudessa ilman, että kymmenen kilon lisäpaino kiipeilee niskassani tai konttaa alleni alaspäin katsovassa koirassa. Toisaalta on ihan kreisinhauskaa seurata, miten minijoogi matkii jokaista liikettä – ja vaikka joogassa ei vertailla saisi – on ärsyttävän paljon äitiään notkeampi. Ärsyttävän paljon.

5N2A5043 5N2A4938 5N2A5014

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone